میزان سنج گزارش می دهد؛
پیشرفت ۶۰ درصدی مقاوم سازی پل مرزی استاراچای
به گزارش میزان سنج، از گیلان پل فلزی و مرزی مشترک و تاریخی ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه آستاراچای که در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده با پیشرفت ۶۰ درصدی در مرحله مرمت، مقاوم سازی و بهسازی کامل است.
مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودرو های مسافری سبک و سنگین بین المللی شمرده می شود. پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای که منشاء اتصال شهر های آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان است، در بیشتر از هشت دهه پیش و در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده و ۹۰ متر و ۲۰ سانتی متر طول و ۱۰ متر عرض دارد.
این پل مرزی کم عرض که دارای عرشه ای فلزی می باشد و مرکز طولی آن مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، بارها طبق گزارش های فنی کارشناسان چه در دوران شوروی سابق و چه بعد از استقلال کشور جمهوری آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی و با همکاری جمهوری اسلامی ایران به سبب پوسیدگی و نبود شرایط فنی مناسب مورد مرمت اساسی قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۷ در طرحی توسط کارشناسان حمل و نقل و پایانه های کشور به رسوب زدایی از پایه های این پل اقدام شد و تمام دهنه های این پل مرزی معروف و زیر ساخت های نگهدارنده طرفین پل که از لوله های فلزی بودند برچیده و تیرهای استاندارد و فنی به همراه ورق هایی محکم در آنها جاگذاری و مقاوم سازی شد که توان پذیرش کامیون های با وزن ۴۵ تن را به دست آورد.
نقش ویژه پل فلزی آستاراچای در ارتباط ترانزیتی
پل مذکور که عمر کاری خویش را مدت ها قبل به انتها رسانده، نقش ویژه ای در ارتباط زمینی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و تردد خودرو های سنگین و سبک خارجی و ایرانی دارد. پل مرزی آستاراچای که بر اثر تردد زیاد و زیر ضرب مداوم و شبانه روزی خودرو های ترانزیتی سنگین در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار گرفته بود، هم اکنون در مرحله تقویت استقامت و بازسازی و ترمیم نقاط صدمه دیده قرار دارد.
این پل مرزی به سبب قدمت تاریخی آن همواره برای مسافران ورودی و خروجی از جذابیت خاصی برخوردار بوده و بر مبنای اصل تالوگ نیمی از پل و رودخانه مرزی به طرف ایرانی و نیم دیگر به جمهوری آذربایجان متعلق می باشد و خط مرزی دو کشور در گذرگاه مرزی آستارا بوسیله ی یک رودخانه محلی موسوم به آستارا چای تعیین می شود و هر دو کشور همسایه به صورت مشترک از این رودخانه مرزی بهره برداری می کنند.
سردرهایی در نقطه صفر مرزی و در وسط پل فلزی با ارتفاع ۶ متر و ۶۰ سانتی متر بر روی رودخانه مرزی آستاراچای طراحی و نصب شده است. سردرهای پل مرزی آستاراچای با سازه فلزی و به وزن سه تن طراحی و تولید شده و در دو طرف آن نمادهای ملی و پرچم دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به همراه زنجیرهای کنترل ارتفاع کامیون های ترانزیتی هم نصب شده است. در دو سوی مرز پرچم های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ردیفی و خوش رنگ خودنمایی می کنند و این پل مرزی همواره میزبان شخصیت های عالی رتبه نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و وزیران و سفیران دو کشور همسایه ایران و آذربایجان بوده و بر روی همین پل مرزی میهمانان خیلی از دو کشور استقبال و بدرقه شده اند.
مرزبانان مقتدر هنگ مرزی آستارا در بخش ایرانی پل که از مهم ترین مبادی ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور است، به صورت شبانه روزی بر روند ترددها نظارت ویژه ای دارند و دیدار و گفت و گوی مرزبانان دو کشور بر روی پل مرزی آستاراچای و چگونگی هدایت خودرو های ترانزیتی و رفع مشکلات ترافیکی مرز همواره بین مرزبانان ایران و آذربایجان برقرار است.
مقاوم سازی پل مرزی قدیمی آستارا با اختصاص اعتبار ۱۹ میلیاردی
عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی آستارا در همین رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با تأکید بر این که مرمت و مقاوم سازی پل مرزی آستاراچای بسیار اهمیت دارد و هم اکنون با اختصاص اعتبار ۱۹ میلیارد تومان در مرحله مقاوم سازی قرار دارد، اظهار داشت: پل مرزی و مشترک آستارا چای منشاء اتصال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و هم راه ارتباطی ترانزیت بین المللی و عبور کامیون های باربری داخلی و خارجی و همینطور مسافری است.
وی با اشاره به این که بخشهایی از این پل فلزی با قدمت بیشتر از ۸۰ سال فرسوده شده و این مساله نگرانی های را به وجود آورده بود، اضافه کرد: به سبب تردد زیاد خودرو های ترانزیتی، پایه های پل در چند قسمت صدمه شدید دیده بودند و مرمت و بهسازی آنها ضروری بود.
فرماندار آستارا اظهار داشت: در مسافرت وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به شهرستان مرزی بندر آستارا، با حضور در محل پل مرز زمینی بر روی رودخانه مرزی آستاراچای قسمت های دارای ایراد فنی نشان داده شد و سال قبل قرارداد با پیمانکار منعقد و تجهیز کارگاه انجام و عملیات اجرایی و مقاوم سازی پل از فروردین ماه سال جاری هم آغاز شد.
رضایی پور با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی مقاوم سازی پل مهم فلزی و مرزی آستارا در مرز زمینی آستارای جمهوری اسلامی ایران و آستارای جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: برای مقاوم سازی این پل، شمع گذاری به تعداد ۱۰ شمع و تا عمق ۳۰ متر صورت خواهد گرفت و تا پایان شهریور ماه بهسازی کامل این پل به انتها خواهد رسید.
وی بهسازی کامل پل مرزی آستارا چای را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان را فراهم نموده و فعال ترین مبدا مرزی شمال ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی و صادرات کالاهای ایرانی است.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و با داشتن سه مرز فعال ریلی، دریایی و زمینی از مبادی مهم واردات و صادرات و تجارت برون مرزی جمهوری اسلامی ایران است.
منبع: mizansanj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب