موقع قطع برق در آسانسور چه كنیم؟
میزان سنج: رییس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته اظهار داشت که کابین آسانسورهای جدید عموما هنگام قطع برق بطور اتوماتیک به نزدیک ترین طبقه هدایت می شوند، اما اگر به هر علت این امر محقق نشد و فرد آموزش دیده ای که بتواند مطابق دستورالعمل هر آسانسور، فرد را خارج کند در ساختمان نبود باید با آتش نشانی تماس گرفته شود.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، در هفته های اخیر استانهای مختلف با قطعی گسترده برق مواجه گشتند و بنظر می رسد گیر افتادن در آسانسور به هنگام قطعی برق به یکی از نگرانی های مردم تبدیل گشته است.
در این رابطه محمدرضا زهره وندی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: آسانسورهای جدید سیستمی به نام یو پی اس دارند که اگر در زمان قطعی برق آسانسور بین دو طبقه مانده باشد، بطور اتوماتیک کابین را به نزدیکترین طبقه هدایت می کند. این سیستم فقط مربوط به قطع برق است و در صورت خراب شدن آسانسور این کارکرد وجود ندارد.
وی با اعلان اینکه اگر امکان اضافه کردن این سیستم به تابلوهای آسانسور قدیمی وجود داشته باشد نیز باید این اقدام صورت گیرد، اظهار نمود: این سیستم با باتری کار می کند که طول عمر مشخصی دارد. اگر در حین سرویس به این مساله توجه نشده باشد که باتری عوض شود یا مدیران ساختمان به این علت که در گذشته نیازی به این سیستم نبوده هزینه تعویض باتری را پرداخت نکردند، ممکنست آسانسورهای جدید نیز با مشکل روبه رو شده باشند که این موارد به شرکت آسانسور و مدیران ساختمان برمیگردد.
زهره وندی در پاسخ به این که اگر سیستم یاد شده بهر دلیلی کار نکند یا وجود نداشته باشد و فرد به سبب قطعی برق در کابین گیر بیفتد باید با کجا تماس بگیرد؟ اظهار داشت: به طور معمول نحوه خروج سرنشین از یک دستورالعمل پیروی می کند و برای تمام آسانسورهای استاندارد تابلویی درباره نحوه خروج سرنشین از آسانسور به هنگام قطعی برق و خرابی در موتورخانه آسانسور نصب شده است و به طور معمول به فردی در ساختمان هم آموزش داده شده است. اما اگر به هر علت فردی که آموزش دیده در ساختمان حضور نداشته باشد یا گروه سنی افراد ساختمان بالا باشد و نتوانند اقدامی انجام دهند، باید با آتش نشانی تماس بگیرند.
رییس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران اضافه کرد: این آمار که در هفته های گذشته در پی افزایش قطعی برق درخواست کمک چقدر بوده و چقدر افزایش داشته باید از آتش نشانی پیگیری شود که چه تعداد درخواست برای خروج سرنشین از کابین بواسطه قطعی برق داشتند. اما با توجه به این که در بسیاری از ساختمانها خود افراد می توانند افراد محبوس شده را خارج کنند، تعداد کل افراد محبوس شده در کابین به سبب قطعی برق بیشتر از رقمی خواهد بود که آتش نشانی ارائه می دهد.
آیا برای خارج کردن فرد محبوس، برق ساختمان باید قطع شود؟
وی همین طور در پاسخ به این پرسش که آیا برای خروج فرد محبوس در کابین باید برق کل ساختمان قطع شود یا نه؟ اشاره کرد: این مساله برای آسانسورهایی است که قدیمی است، استاندارد نیست یا سرویس درست نداشته است. اما بطور معمول وقتی در آسانسور باز می شود تمام سیستم های دیگر آسانسور عملکرد ندارند، چونکه در یکی از ایمنی های حساس آسانسور است. بدین سبب اگر با وصل شدن ناگهانی برق، آسانسور آغاز به حرکت نماید یعنی ایراد داشته و خراب است.
زهره وند در آخر اظهار داشت: مدیران ساختمان حتما با شرکت های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و عضو سندیکای آسانسور کار کنند چونکه آموزش و کنترل آنها از طرف انجمن انجام می شود. همین طور مسئولیت آسانسورها در ساختمان ها به جهت اینکه با شرکت های مجاز طرف قرارداد باشند فقط با مالکان و مدیران ساختمان است و اگر حادثه ای رخ دهد آنها باید پاسخگو باشند.
منبع: mizansanj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب