نفت کوره پالایشگاه تبریز با بنزین و گازوئیل یورو ۵ جایگزین می گردد

نفت کوره پالایشگاه تبریز با بنزین و گازوئیل یورو ۵ جایگزین می گردد میزان سنج: مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از برنامه های کیفی سازی این شرکت برای کاهش تولید نفت کوره و جایگزینی آن با بنزین و گازوئیل یورو 5 آگاهی داد.


غلامرضا باقری دیزج، در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه شرکت پالایش نفت تبریز یکی از مجموعه های است که برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: ظرفیت این مجموعه ۱۱۰ هزار بشکه در روز معادل حدود شش میلیون تن در سال است که وظیفه تامین محصولات فراورده های سوخت و خوراک تعدادی از صنایع پایین دستی را برعهده دارد.
وی با پیشرو خواندن این شرکت پالایشی در اجرا و اتمام پروژه های تعریف شده اظهار داشت: شرکت پالایش نفت تبریز همیشه کوشیده است تا پروژه ها و طرح های اجرائی را زودتر از زمان پیش بینی شده اجرائی کند. در همین راستا این شرکت پالایشی از سال ۱۳۹۲ به تولید بنزین یورو ۴ اقدام نمود و از سال ۱۳۹۷ با اجرای یک طرح کیفی سازی، بنزین تولیدی این واحد به یورو ۵ ارتقاء یافت.
او اضافه کرد: در همین راستا کیفیت تولید گازوئیل نیز در این شرکت پالایشگاهی از سال ۱۳۹۷ به یورو ۵ تبدیل گشته است.
مدیرعامل پالایشگاه تبریز درباره ی طرح های محیط زیستی در دست اجرای شرکت پالایش نفت تبریز هم اظهار داشت: شرکت پالایش نفت تبریز در امتداد همسویی با سازمان محیط زیست تمام واحدهای خودرا مجهز به واحدهای کنترل و کاهش آلاینده کرده است. علاوه بر آن پروژه های جدیدی در این جهت همچون واحد گوگردسازی جدید، واحد تصفیه گازهای انتهایی به نام TGT نیز اجرائی شده است.
وی ادامه داد: طرح دیگری که در دست اجرا با پیشرفت 10 درصدی در این شرکت پالایشی است، پروژه کاهش تولید نفت کوره و ارتقای نفت کوره به فراورده های با ارزش افزوده است. این پروژه در مرحله رایزنی برای گرفتن فاینانس است.
باقری درباره ی کاهش تولید نفت کوره و نتایج حاصل از آن توضیح داد: یکی از برنامه های شرکت پالایش نفت تبریز کاهش تولید نفت کوره است که در نتیجه این کاهش، تولید نفتا، گازمایع، بنزین و گازوئیل افزایش پیدا خواهدنمود. در این جهت ۶۰ درصد ظرفیت نفت کوره به تولید گازوئیل و ۱۵ درصد از آن به تولید بنزین اختصاص خواهد یافت.
وی درباب ظرفیت تولید این پالایشگاه و میزان دقیق افزایش تولید بنزین و گازوئیل اظهار داشت: ۲۵ تا ۲۷ درصد فراورده های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز نفت کوره است که چیزی بیش از ۲۵ هزار بشکه در روز است با حذف این مقدار ۶۰ درصد آن به گازوئیل و ۱۵ درصد آن به بنزین تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه تبریز رعایت مسائل زیست محیطی و محدودیت خط لوله نفت خام را دلیل بر ثابت ماندن ظرفیت تولید این پالایشگاه دانست و اضافه کرد: هم اکنون به سبب مسائل زیست محیطی و محدودیت خط لوله نفت خام افزایش ظرفیت امکان پذیر نیست؛ بدین سبب این پالایشگاه تمرکز خودرا برروی پروژه های کیفی سازی قرار داده است.
باقری درباره ی سایر اقدامات شرکت پالایش نفت تبریز در امتداد محیط زیست به ارتقای تولید گازوئیل این پالایشگاه به یورو ۵ اشاره و اشاره کرد: میزان تولید بنزین شرکت پالایش نفت تبریز به میزان ۳ میلیون ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در روز باکیفیت یورو ۵ و حدود ۳.۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ و سه میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت یورو ۲ است که طی سه ماه آتی این سه میلیون لیتر گازوئیل یورو ۲ نیز به کیفیت یورو ۵ ارتقاء پیدا می کند.
وی ادامه داد: طرح های زیست محیطی همیشه از اولویت های این شرکت بوده، بطوریکه در کنار اجرای تمامی طرح های این شرکت این مسائل لحاظ می شود. بر طبق گزارشات سازمان محیط زیست استان، شرکت پالایش نفت تبریز در نتیجه اجرای طرح هایی همچون راه اندازی واحد گوگرد سازی و تصفیه گازهای انتهایی واحدهای مختلف از سه ماه چهارم سال قبل از فهرست صنایع آلاینده خارج شده است.
باقری درباب تبدیل شدن پالایشگاه ها به پتروپالایش توضیح داد: شرکت پالایشگاه نفت تبریز از سال ۱۳۹۲ با خرید بخش عمده سهام پتروشیمی تبریز سیاست های پتروپالایشی خودرا پیش برده و با افزایش و متنوع سازی خوراک و تحویل به پتروشیمی می خواهد این تعامل را افزایش دهد.



5.0 / 5
396
1403/02/24
11:46:50
تگهای خبر: تولید , خرید , سازمان , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۷ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش