از سوی مركز پژوهش های مجلس انجام شد

نگاهی به روند طرح های جامع بنادر کشور

نگاهی به روند طرح های جامع بنادر کشور به گزارش میزان سنج، مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی با نگاهی به روند طرح های جامع بنادر کشور به بررسی نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای مطالعات جامع آتی، پرداخت.


به گزارش میزان سنج به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «نگاهی به روند طرح های جامع بنادر کشور: نقاط قوت و ضعف و راهکارهای ارتقای مطالعات جامع آتی» آورده است که بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکان پذیر می سازند و به میزان کریدورهای حمل و نقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و می توانند تعیین کننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند. ایران که بنابه موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سال هاست یکی از پایگاه های بندری جهان به حساب می آید، همچنان مطلوبیت بنادر خویش را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه، منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی ۳۰ سال گذشته، مبین لزوم بازبینیِ هوشمندانه به مبحث طرح های توسعه بندری در کشور است.
گزارش حاضر تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و هم صدمه ها و ضعف های طرح ها بخصوص آخرین طرح جامع بنادر بازرگانی کشور را به صورت خلاصه بررسی نمود. از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال ۱۳۹۹) بنادر تماماً توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای نخستین بار به صورت کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد گردید. این مورد مبین توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهره گیری از ظرفیت و توان ایشان بابت نقش آفرینی در طرح های بزرگ ملی است. از سویی دیگر، در طرح جامع، مصوب ۱۳۹۹، موضوعات نرم افزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سخت افزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرح های پیشین بشمار می رود. در این میان، مواردی از قبیل نگاه تخصصی به موضوع هایی نظیر ترافیک بنادر و کاهش اثرات منفی گلوگاه های ترافیکی و افزایش سهم ریلی بار از نکات برجسته است.
برپایه این گزارش، به رغم نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرح های جامع پیشین، برخی ملاحظات و صدمه های جدی از قبیل عدم همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حمل و نقل کشور، عدم توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، دریافت رویکرد درون گرا و عدم توجه به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروریست نسبت به آنها در طرح های آتی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که با عنایت به ضرورت بروزرسانی طرح های جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی حدود دو سال دیگر و همینطور نظر به تحولات قابل توجه بین المللی و بروز فرصت ها و تهدیدهای جدید، ضروریست در طرح جامع آینده و در فرآیند بازبینی طرح های جامع بنادر بازرگانی که برای افق های ۱۰ و ۱۵ساله از اتمام طرح جامع اخیر بایستی برنامه ریزی گردد، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد.
پیشنهادات اقدامات اساسی مرکز پژوهش های مجلس شامل رویکرد سیستمی و برون گرا، توجه به کریدورهای بین المللی و تحولات و طرح های توسعه ای در آنها، توجه به ابعاد نرم (توسعه غیرفیزیکی) بنادر، هماهنگی تقاضای آتی بنادر با تقاضای طرح جامع حمل و نقل کشور، توجه جدی به رقابت پذیری جهانی بنادر، بازنگری طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف ارتقای نسل بنادر، توجه به سیاست های تحول آفرین در توسعه دریایی و پس کرانه، بهبود رویه ها و فرایندهای کاری داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و اجزای بنادر، توجه به رفع کمبودهای زیرساختی و توسعه ای بنادر و افزایش سهم ریلی بنادر در ارتباط با سرزمین اصلی، است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.




منبع:

5.0 / 5
513
1402/01/26
15:16:30
تگهای خبر: بازار , تجارت , توسعه , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۲ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش