چرا تخلفات باربری ها زیاد شده؟
به گزارش میزان سنج رئیس هیت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی حمل و نقل درون شهری و رئیس سابق اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور نبود نظارت اتحادیه و تأمین نشدن کارگران این بخش به لحاظ اقتصادی را از عوامل اصلی افزایش تخلفات در حوزه حمل و نقل عنوان نمود.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، محسن طاقدار در نشستی خبری از نابسامانی در اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور اطلاع داد و اظهار داشت: این اتحادیه بیشتر اوقات تعطیل می باشد و کسی به شکایات مردم رسیدگی نمی کند.
پیک موتوری ها امنیت جانی و شغلی ندارند
وی با اشاره به اینکه کم کاری این اتحادیه سبب معطلی صدور و تمدید پروانه های صنفی شده، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کسی هم مشکلات اعضای این صنف را پیگیری نمی نماید. دوم نوع حمل و نقل، یعنی حمل بار و مسافر در کشور فعال است. نخستین مشکلی که پیگیری نمی گردد نبود فقدان امنیت جانی و شغلی موتورسواران است. در زمینه امنیت شغلی، برای موتورسواران اساسا رابطه استخدامی بین کارگر و کارفرما وجود ندارد و این یک شغل کاذب به حساب می آید. پیک موتوری در قانون کشور شغل نیست و تأمین اجتماعی و پلیس راهنمایی و رانندگی آنرا به رسمیت نمی شناسد. ازاین رو نخستین دغدغه پیک موتوری ها نداشتن بیمه است. اما چون خود مالک حساب می شوند، شرکت ها ملزم به بیمه آنها نیستند.
این فعال صنفی اضافه کرد: کارگران شاغل در شرکتهای حمل و نقل بار درون شهری هم کارگران روزمزد و فصلی هستند که رابطه استخدامی ندارند. این افراد عمدتا با تمام شدن فصل کشت از شهرستان ها می آیند و در مواردی به شغل این افراد هم بعنوان شغل کاذب نگاه می شود. شرکتهای باربری هم برای فرار از بیمه کردن این کارگران می گویند که این ها باربر هستند و ما فقط آنها را معرفی می نماییم. ازاین رو هر دو گروه یاد شده به لحاظ اقتصادی تأمین نیستند و یکی از علل افزایش تخلفات همین است. اما اگر باربری ها مجبور به بیمه کارگران شوند بخش زیادی از تخلفات حذف می شود.
این در شرایطی است که به قول طاقدار هم اکنون اتحادیه حمل و نقل بار سبک و پیک موتوری کشور ماه ها صدور یا تمدید پروانه صنفی را به تاخیر می اندازد، مشکلات اعضای صنف را پیگیری نمی کند و به شکایت های مردم هم رسیدگی نمی نماید. در این حوزه از سازمان صمت هم شکایت کردیم، اما فقط با یک دور باطل نامه نگاری مواجه هستیم.
وی ادامه داد: کانون سراسری انجمن های صنفی حمل و نقل درون شهری حالا آمادگی دارد در کل کشور نرخ گذاری ثابت و بر آن نظارت کند.
تخلفات باربران را بشناسید
یک فعال صنفی هم در این برنامه از افزایش تخلفات صنفی در حوزه باربری اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون شاهد می باشیم باربری ها ابتدا مبلغی را طی می کنند، اما به بهانه های مختلف در نهایت مبلغ بیشتری را طلب می کنند و با داد و بیداد هم آنرا دریافت می کنند. تخلف دیگر این است که باربری ها برای حمل وسایل سنگین به صورت توافقی هزینه دریافت می کنند یا برای حمل پیاده کالا تا آسانسور مبلغ اضافی می خواهند.
وی ادامه داد: همینطور در مواردی شاهد می باشیم کامیونه داران به صورت مبهم نرخ اعلام می کنند. مثلاً می گویند برای سه ساعت ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، اما اگر در همان سه ساعت دو سرویس جابجا کنند، دو سرویس محاسبه می کنند.
این فعال صنفی در ادامه تصریح کرد که واحدهای بدون مجوز حتما باید پلمب شوند و این که اتحادیه می گوید مردم کالاهای خویش را به واحدهای بدون پروانه نسپارند کافی نیست و نباید این مورد را به گردن مردم انداخت. این مساله تبعات امنیتی به دنبال خواهد داشت.
او در انتها درباره فعالیت کسب و کارهای مجازی در این عرصه هم اظهار داشت: بسیاری از این کسب و کارها در حوزه های مختلف فقط از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند که امکان دارد کارشناسان آن اطلاعات کافی برای رسیدگی به شکایات نداشته باشند. چاره کاهش تخلفات کسب و کارهای مجازی حداقل در بخش حمل و نقل استفاده از درج یک نام مشخص بر روی خودرو های شخصی فعال در این حوزه می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب