كرونا چشم انداز تولید آسانسور را هم تیره كرد!
میزان سنج: رئیس سندیكای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته از تولید 27 هزار و 500 تا 28 هزار دستگاه آسانسور در سال قبل آگاهی داد و اظهار داشت كه پیش بینی تولید آسانسور امسال پس از شیوع ویروس كرونا حداقل 4000 دستگاه كم شد.
محمدرضا زهره وند در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بواسطه ساخت مسکن مهر اوج ساخت آسانسور در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بود که ساخت این وسیله به ۷۵ هزار دستگاه رسید و ایران پس از چین و آمریکا در رده سوم جهان قرار گرفت. با کمرنگ شدن ساخت مسکن مهر و تکمیل شدن واحدها، در سال های بعد تولید آسانسور به حدود ۷۰ هزار، ۶۰ هزار و ۵۰ هزار رسید و در نهایت در سال قبل تولید آسانسور به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار دستگاه رسید.
وی اضافه کرد: آسانسور جزو تاسیات ساختمان و بدین سبب تابع صنعت ساختمان است، اظهار نمود: رشد صنعت ساختمان در سال ۱۳۹۸ از منفی ۶.۵ درصد به منفی ۱.۵ درصد رسید، اما این رشد در صنعت آسانسور ملموس نبود، چونکه جواز ساختمان هایی که در سال قبل به مرحله ساخت آسانسور رسید مربوط به سال های قبل بوده است و ساختمان هایی که در سال قبل ساخت آنها شروع شده در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به مرحله ساخت آسانسور می رسند. بدین سبب آمار ساختمان سازی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بر ساخت آسانسور در سال ۱۳۹۸ در موثر است.
به گفته زهره وند پیش بینی ها امسال تا قبل از کرونا تولید حدود ۲۴ هزار دستگاه آسانسور بود اما پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن کارهای ساختمانی بین اسفند ماه تا اردیبهشت و همین طور کم شدن رغبت به ساخت، احتمال می رود تولید آسانسور امسال بین ۱۹ تا ۲۰ هزار دستگاه باشد.
رتبه بالای ایران در خدمات فنی مهندسی آسانسور در منطقه
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته در ادامه با اعلان اینکه ایران در منطقه از نظر خدمات فنی مهندسی از کشور ترکیه هم بالاتر است، اظهار نمود: در زمینه ساخت و تولید در صنعت آسانسور ترکیه به سبب داشتن ارتباط آزاد با جهان آزاد وصادرات بیشتر از ایران بهتر است. البته در بخش خدمات فنی و مهندسی و تعداد تولید آسانسور در سال ایران از ترکیه هم بالاتر است.
وی اضافه کرد: اگر شرایط تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم نبود می توانستیم بازار سی آی اس را در زمینه آسانسور تامین نماییم، اما هم اکنون آینده قابل پیش بینی نیست. بدین سبب قدرت بالقوه در ایران وجود دارد، اما بالفعل شدن آن تابع قوانین، شرایط و مسائل سیاسی و اقتصادیست.
زهره وند با اشاره به اینکه یک گروه از آسانسورها برای ساختمان های بلند و بالای ۱۳ طبقه هستند که تکنولوژی خاصی دارد، اظهار داشت: ایران در زمینه این نوع آسانسورها خیلی قوی نیست و به واردات و استفاده از فناوری روز دنیا نیاز دارد. البته این مسئله طبیعی است. برای مثال اگر میخواهیم خودرو خوب تولید نماییم، باید نمونه آن در کشور وجود داشته باشد که از آن الگوبرداری نماییم و تولیداتمان را ارتقا دهیم و رقابت هم ایجاد شود.
وی در ادامه پیشرفت صنعت آسانسور در سال های اخیر را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: قسمت اعظم آسانسورهای مورد نیاز کشور ۶ تا ۸ طبقه با سرعت یک متر بر ثانیه است که تکنولوژی پایین تری نیاز دارد.
صادرات ناچیز است، اما توان آن وجود دارد
زهره وند با اعلان اینکه صادرات آسانسور و قطعات آن در سال های اخیر عدد ناچیز بوده که قابل بحث نیست، اظهار داشت: آسانسور به کشورهای همسایه و قطعات علاوه بر کشورهای همسایه، به کشورهای آفریقایی هم صادر گردیده است. با این وجود توان بالقوه برای صادرات وجود دارد اما یکی از موانع آن نبود شرکت های صادر کننده است. در کشورهای دیگر تولید کننده بر تولید و مشکلات آن تمرکز دارد و صادرات از طرف شرکت های متخصص دراین زمینه انجام می شود.
رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران و خدمات وابسته با اعلان اینکه رشد خوب صنعت آسانسور در بعضی بخش ها در لوای حمایت داخلی صورت گرفته، اشاره کرد: ممکنست در آینده اگر شرایط حال حاضر کشور برطرف شود و به این شکل ساخت داخل حمایت نشود بعضی از کالاها به سبب کیفیت پایین نتوانند خودشان را حفظ کنند و لطمه بخورند. همین طور بنظر می رسد بجای ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، بهتر است از ابزار تعرفه گذاری برای حمایت تولید استفاده گردد.
منبع: میزان سنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب