یك زمستان دیگر هم گذشت...
آلودگی هوا همچنان باقیست
میزان سنج: یك زمستان دیگر هم رو به انتها است، اما همچنان فكری برای بیماری مزمن هوای تهران نشده است. روز گذشته (10 اسفند) هم باردیگر هوای پایتخت برای گروه های حساس ناسالم گزارش شد، اما شیوع ویروس كرونا كه این روزها دغدغه اصلی شهروندان است، فضایی برای فكر كردن به موضوع آلودگی هوا باقی نگذاشته است. با این وجود بنظر می رسد روزهای پایانی فصل سرد سال آخرین فرصت ها برای معطوف كردن توجه ها خصوصاً مسئولان به مسئله آلودگی هوای پایتخت باشد؛ در غیر این صورت باید باردیگر منتظر فرا رسیدن روزهای نفسگیر سال های بعدی بود.
طبق گفته كارشناسان ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرك؛ یعنی خودرو ها، موتورسیكلت ها و سایر وسایل نقلیه است كه در بین آنها موتورسیكلت های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. با این وجود تعلیق ماده ۱۱ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاك همچنان پابرجا است. طبق این قانون "شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت است. البته موتورسیكلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند".
اسفند سال قبل موتورسیكلت سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیكلت های كاربراتوری را به دولت ارائه كردند كه پس از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیكلت های كاربراتوری به تعویق افتاد كه سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) علت آنرا كاهش تولید موتورسیكلت بر اثر اجرای این قانون اعلام نموده و دراین زمینه پیشنهادهای دیگری دارد.
مهدی صادقی نیاركی در گفت گو با ایسنا، با اشاره به تفاهم نامه ای كه بتازگی در زمینه اسقاط موتورسیكلت های فرسوده امضا شده است، اظهار نمود: طبق این تفاهم نامه قسمتی از موتورسیكلت هایی كه در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی است و در پاركینگ ها قرار دارد اسقاط خواهد شد، اما این مسئله جدا از قانون هوای پاك است كه طبق آن شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت فرسوده است.
به گفته وی این مصوبه تولید را متناظر با اسقاط كرده است، اما باتوجه به افزایش قیمت موتورسیكلت پس از افزایش نرخ ارز، صاحبان موتورسیكلت علاقه ای به اسقاط موتورسیكلت های فرسوده خود نداشتند و این مسئله موجب كاهش تقاضا و كاهش تولید موتورسیكلت شده بود.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) با اشاره به اینكه كاهش تولید موتورسیكلت باید با ابزارهای تشویقی نظیر تحریك تقاضا افزایش یابد، اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز برای اسقاط موتورسیكلت های فرسوده كه هم اكنون در كشور تردد می كنند باید از محلی تامین گردد و این مساله نباید به تولید موتورسیكلت ارتباط داشته باشد. هر چند الان تولیدكنندگان در این راه همراهی كرده و اقداماتی را برای دریافت گواهی اسقاط موتور سیكلت های فرسوده انجام دادند كه در حال اجرا می باشد، اما لازم است هماهنگی های بیشتری بین دستگاه های اجرایی نظیر ستاد مدیریت حمل و نقل، سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا، مراكز اسقاط و وزارت صمت صورت گیرد.
وی اضافه كرد: باتوجه به افزایش قیمت ها، باید انگیزه صاحبان موتورسیكلت های فرسوده برای اسقاط از محل منابعی كه در قوانین مشخص شده تقویت شود. برای مثال این تسهیلات می تواند از محل كاهش مصرف سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی و سایر ابزارها فراهم گردد.
صادقی نیاركی با اشاره به اینكه موتورسیكلت هایی كه هم اكنون تولید می شود از نوع انژكتوری است كه در زمینه كاهش آلودگی هوا بسیار مفید می باشد، اشاره كرد: وزارت صمت با همكاری وزارت نیرو و سایر دستگاه های مرتبط در حال برنامه ریزی برای توسعه كاربرد و استفاده از موتورسیكلت های برقی خصوصاً در كاربری های عمومی و خدماتی است تا كمك بیشتری برای جلوگیری از آلودگی هوا كرده باشد.
وی همین طور درپاسخ به اینكه چرا مصوبه دولت كه بر طبق آن از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودرو های فرسوده كنند، اجرا نمی گردد، اظهار داشت كه این مسئله قانون نیست و از سویی اجرای آن منجر به افزایش قیمت خودرو های تولید داخل می شد، پس برمبنای مصوبه مهر ماه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران، این تكلیف برای خودرو های تولید داخل حذف گردیده است.
این در حالی است كه واردكنندگان خودرو قبل از ممنوعیت واردات این كالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می كردند، اما پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال قبل (۱۳۹۷)، گواهی های اسقاط در مراكز اسقاط خودرو نیز بی مشتری ماند و با وجود حذف مصوبه دولت در زمینه محول كردن قسمتی از اسقاط خودرو های فرسوده از طرف خودروسازان، مراكز اسقاط خودرو همچنان به حالت تعطیل باقی می مانند.
لازم به ذكر است كه وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به اینكه چرا با وجود اینكه اعداد و ارقام حاكی از كیفیت مناسب بنزین است، همین طور در فصل زمستان معضل آلودگی هوا وجود دارد، اظهار داشت كه كیفیت بنزین استاندارد است، اما در تهران چندین میلیون خودروی یورو ۲ و یورو ۳ وجود دارد كه در دهه ۸۰ تولید شدند و فرسوده می باشند و تا زمانی كه این خودرو ها در كشور تردد می كنند منابع آلاینده وجود دارد.
منبع: میزان سنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب