بهبود خدمات به پرداخت با نوسازی ناوگان پایانه های فروشگاهی
میزان سنج: شرکت به پرداخت ملت با نزدیک به دو دهه فعالیت درتوسعه ابزارها و ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، از جایگاه رفیعی در شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور شامل فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی برخوردارست.
به گزارش میزان سنج به نقل از به پرداخت ملت، شرکت به پرداخت ملت با نزدیک به دو دهه فعالیت در توسعه ابزارها و ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، اکنون از جایگاه بسیار رفیعی در شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور شامل فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی برخوردارست و در اجرای پروژه های ملی مانند ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی بهای سوخت نیز نقش کلیدی دارد. این شرکت با پاسخگویی به نیازهای آحاد مشتریان در عرصه پرداخت الکترونیک با بالاترین امنیت و بیشترین سرعت و پذیرش، سال هاست که به یکی از مطرح ترین شرکتها در عرصه ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در بازارهای داخلی و منطقه ای تبدیل گشته است. در همین زمینه و به بهانه حضور شرکت به پرداخت ملت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، با دکتر محمدمهدی تقی پور، مدیرعامل این شرکت گفتگویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد. شرکت به پرداخت ملت علاوه بر پیشرانی در فاکتورهای بازار پرداخت کشور، در تازه ترین رتبه بندی نیلسون ریپورت موفق به صعود از جایگاه چهاردهم به سیزدهم دنیا شد. این ارتقا مثبت از چه تغییر و تحولاتی در شرکت بوده است؟ شرکت به پرداخت از شروع امسال با تمرکز بر مشتری مداری مبادرت به یک سری برنامه ریزی ها در عرصه توانمندسازی و بهبود زیرساخت های خود کرد. در همین راستا، تمرکز خاصی را روی بهینه سازی شبکه پذیرندگان و افزایش پایداری زیرساخت های فنی بردیم و منتج به این شد که هم در موضوع راندمان و هم در شاخص اثربخشی بنا بر گزارش شاپرک، بالاترین امتیاز را کسب نماییم و این امتیاز هم امسال صعودی بوده است. برآیند این رشد و توسعه و بهبودهای کمی و ارتقای کیفی در گزارش نیلسون ریپورت هم نمود پیدا می کند. قسمتی از این دستاورد نیز حاصل بزرگ شدن بازار پرداخت در کشور ایران بوده است و به تبع آن هم به پرداخت هم توانسته است خودرا با شرایط بازار تطبیق داده و بتواند از این رشد، سهم خودرا از افزایش دهد. بر این اساس، هم یک سری آمارهای قابل قبول در فاکتورهای مبلغی رقم زدیم و هم در فاکتورهای اینترنتی پیشرفت خوبی داشتیم که موجب شد هم از نظر تعداد و هم از نظر مبلغ در رتبه نخست قرار بگیریم. به طور کلی، مهم ترین اقدامات و پروژه های شرکت در یک سال قبل چه بوده است؟ این چرخة حیات تا یک بازهی زمانی ادامه داشت و اتفاقات خوبی هم رخ داد و فضای تجارت الکترونیک با کمک پرداخت یارها رشد چشمگیری کرد خصوصاً پیش از اجباریما در دو حوزه تمرکز ویژه داشتیم. نخست؛ حوزه داخلی که شامل جداسازی شبکه، افزایش پایداری لینک ها و افزایش پرفورمنس سوئیچ بوده است. حوزه دوم؛ تمرکز روی خدمات بعد از فروش و مشتریان بود که یکی از خروجی های آن افتتاح یک کال سنتر بطورکامل مستقل خواهد بود. از این جنبه برای مشتریان هم برنامه ریزی جدید می نماییم تا دید بهتری را به نیازهای آنان داشته باشیم. در بخش بازار هم شرکای جدیدی را با بازیگرانی که نقش مهمی در بازار دارند، تعریف می نماییم. بنای این شراکت هم معادلات برد-برد است تا هم برای ما تراکنش ها و ارزش افزوده لازم را داشته باشد و هم مشتری از محل این همکاری، کسب وکار خودرا با سرعت بیشتری توسعه دهد. * به رغم حضور پررنگ رقبا، به پرداخت سهم بازار خود در پایانه های فروشگاهی و اینترنتی و خصوصاً موبایلی حفظ نموده است. برای ادامه این روند چه راه حل ها و برنامه هایی دارید؟ استراتژی ما فقط حفظ نیست، بلکه برای توسعه سهم بازار برنامه داریم. در این راستا، چالش ما این بود که چون از قدیمی ترین شرکت های فعال در این زمینه هستیم، ناوگان و تجهیزت قدیمی تری داریم و باتوجه به فرسودگی که وجود داشت، نیاز به یک نوسازی و یک بازسازی روی زیرساخت ها احساس می شد. خوشبختانه باتوجه به تغییر نظام کارمزدی این فرصت برای ما پیش آمد که افزایش درآمد ناشی از آنرا به افزایش بهبود کیفیت سرویس ها اختصاص دهیم. یکی از این شاخص ها و حوزه ها نوسازی ناوگان است. در این عرصه، امسال در پایانه های فروشگاهی نوسازی انجام می دهیم که سال بعد هم ادامه دار خواهد بود. در عرصه اینترنتی و موبایلی هم خدمات جدیدی را برای مشتریان آماده می نماییم که خدمات مکمل هستند و در عرصه پرداخت یاری و پرداخت سازی به مشتریان ما کمک می کنند. همه این ها برای آنست که وقتی شرکای تجاری با ما وارد همکاری می شوند، پکیج کاملی را داشته باشند و نیاز خودرا به شرکت های دیگر به حداقل برسانند. بر این اساس، این نوسازی سخت افزاری را هم در شبکه به پرداخت خواهیم داشت و هم باتوجه به اینکه دستگاه هایی با طول عمر بیش از ۱۰ سال داریم، اهتمام می نماییم شبکه پذیرندگان را هم به خاطر مسائل امنیتی و هم به سبب فرسودگی دستگاهها، نوسازی نماییم. به پرداخت همیشه در خیلی از پروژه های بزرگ ملی دخیل بوده و سهم داشته است. تازه ترین پروژه ملی که با حضور به پرداخت به عاقبت رسیده، چه بوده است؟ ما به سبب خوش نامی بانک ملت همیشه در دولت و در کشور، مورد لطف بودیم و این پشتوانه کمک کرده است تا بتوانیم در خیلی از پروژه های ملی درگیر باشیم. امسال هم درحال تعریف همکاری جدیدی در عرصه شرکت پخش فرآورده های نفتی هستیم که هنوز در فاز تحقیقات بوده و محصول نهایی آن تعریف نشده است. دو پروژه بسیار بزرگ دیگر را نیز مقرر است رونمایی نماییم. یکی از این پروژه ها ریال دیجیتال بود که با همکاری بانک ملت و بانک مرکزی، پیاده سازی کردیم و در نمایشگاه بانکداری الکترونیک رونمایی کردیم. دیگری حساب امانی است که آنرا با مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران پروژه پیش بردیم و می تواند تسهیلگری زیادی در توسعه تجارت الکترونیک در کشور داشته باشد. پروژه کیف پول بانک عامل، هم پروژه دیگری است که از قدیم داشتیم و توانستیم امسال به مفهوم واقعی اجرا نماییم. در این راستا، حدودا تمام استانداردهایی که بانک مرکزی برای یک کیف پول استاندارد برای شرکتها الزام کرده بود، توانستیم پیاده سازی نماییم و یکی از مشتریان بزرگ ما از این کیف پول استفاده می نماید. روند تغییرات نظام کارمزد چه سمت و سویی را در بازار پرداخت رقم زده است؟ از بدو کار تا به امروز، بیش از ۴۰۰ پرداخت یار تقاضای پرداخت یاری کرده اند و طی یک سال قبل تعداد آنهایی که درخواست کرده اند پرداخت یاری شان تمدید شود یا شبکه پرداخت یک کشور، یک شبکه مؤثر و کارآمد است و نمی توان نقش این شبکه را در کارهای اقتصادی و نظام های جدید کشور دست کم گرفت. همانطور که شرکت های PSP در سال قبل این نیت خوب خودرا در بحث مالیاتی نشان دادند و بدون چشمداشت و هیچ هزینه ای برنامه سازمان مالیاتی درباب اتصال کارتخوان ها به سامانه این سازمان را پیاده سازی کردند؛ انتظار میرفت که کمکی هم از سمت بانک مرکزی و بدنه دولت برای تغییر تعرفه ها صورت بگیرد. این تعرفه در تیرماه تعیین شد و هرچند درصد آن چندان مطلوب شرکت های PSP نبود و پوشش هزینه ها را نمی داد، اما حرکت رو به جلویی بود و برمبنای قول هایی که داده شد، مقرر است سال به سال تغییراتی داشته باشد و بازبینی شود. مهم این است که عاقبت این تابو پس از حدود ۸ سال شکسته شد و این تعرفه تغییر نمود. همین موضوع نیز امید و شعفی در شرکت های پرداخت ایجاد کرد تا به فکر آینده باشند. خصوصاً آن که ما در سالهای اخیر باتوجه به بحث های تورمی موجود، به ویژه در عرصه های مربوط به ارز و تامین تجهیزات، بودجه های انقباضی را پیش گرفته بودیم. در بودجه های انقباضی یکی از مسائلی که تحت تأثیر قرار می گیرد، بحث نوآوری و توسعه محصولات جدید است. با این رویکرد، امسال قسمت R&D را فعال تر کردیم و بحث های نوآوری را جدی تر پیگیری می نماییم و با شرکت های استارتاپی جدید نیز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم در این زمینه هم یک سری دستاوردها و یک سری محصولات جدید را هم در لایه B2B برای شرکت های دیگر داشته باشیم و هم در لایه B2C بتوانیم روش های جدید پرداخت و یک سری خدمات ارزش افزوده را به مردم ارائه نماییم. چه محصولات و خدماتی را در نمایشگاه جانبی همایش بانکداری الکترونیک امسال معرفی یا رونمایی کرده اید؟ نخست؛ پروژه ریال دیجیتال که یکی از پروژه هایی مد نظر بانک مرکزی بود و به محصول بسیار خوبی منتهی شده است. ما بصورت واقعی در مکان نمایشگاه، تراکنش خرید با ریال دیجیتال ارائه خواهیم کرد و تصور می کنم یکی از موضوعات جدید در این حوزه می باشد که بحث های مربوط به بلاک چین را رقم می زند. حساب امانی هم اگر در مرکز توسعه تجارت الکترونیک بها داده شود، بسیاری از دغدغه هایی را که در تجارت الکترونیک خصوصاً در بحث تحویل بموقع و درست بوده را برطرف کند و در کل مباحثی که موجب خدشه دار شدن اعتماد مردم شده بود را حل کند. توسعه کمی و کیفی به پرداخت تا چه اندازه با اشتغالزایی همراه بوده و تا چه اندازه در بحث تامین یا نگهداشت نیروی انسانی ماهر و متخصص با چالش روبه رو هستید؟ در بحث منابع انسانی، خیلی از شرکتها و سازمان های کشور درگیر موضوع کمبود نیروی متخصص و افزایش توانمندی نیروی انسانی هستند و ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده ایم. اما از شروع امسال، با بازبینی و استراتژی جدید در عرصه منابع انسانی تلاش نموده ایم که پیشبرد کار را تسریع و تسهیل نماییم. در این بین، یکی از مباحث، توانمندسازی نیروی انسانی است که با نیازسنجی و تعریف دوره های آموزشی و همکاری با مراکز آموزشی کشور تلاش می نماییم تا ارتقای نیروی انسانی موجود شرکت را داشته باشیم. موضوع دیگر بحث جذب نیروهای جدید است. در این زمینه هم نیاز داشتیم برند کارفرمایی را ارتقا دهیم که این کار را نیز اهتمام کرده ایم با حضور در نمایشگاه های مختلف و برگزار رویدادهای مختلف جامه عمل بپوشانیم و از این جنبه نیروهای با نشاط بیشتر و تخصص بیشتر را جذب نماییم. این افراد با ورود به بدنه، موجب انتقال دانش و تربیت نسل بعدی شرکت برای توسعه بیش تر می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب