شاهین سایپا پرچمدار ایمنی و كیفیت خودرو های داخلی باتحقق بومی سازی
میزان سنج: تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R95 اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، در یک دهه گذشته جدا از مسئله کیفیت که همیشه در تیررس نقد کارشناسان خودرویی قرار داشت مسئله ایمنی، نگرانی های زیادی را در میان مردم ایجاد می کرد. فریاد خیلی از کارشناسان در خصوص توقف خط تولید برخی خودرو ها و عدم ارتقای سیستم ایمنی آنها بواسطه نوع طراحی و مهندسی برخی خودرو ها سبب شده بود تا هر اتفاقی هم که در خطوط تولید خودرو های داخلی می افتد تحت تاثیر شدید مسئله ایمنی قرار گیرد.
موضوعی که در بحث ایمنی خودرو های داخلی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت مقایسه این محصولات با تعدادی از برندهای خارجی بود که به لحاظ قیمتی در یک رده با این محصولات قرار می گرفتند اما سطح امنیتشان اصلاً قابل مقایسه با هم نبود. جمع شدن تولید برخی خودرو های داخلی سطح انتظار ارتقای سیستم ایمنی و کیفیت را در بازار خودرو های داخلی بالا برد.
شاخصی که در کشور ما برای ارزیابی کیفیت خودرو ها وجود دارد مربوط به گزارشات سالیانه و ماهیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد است که شاخصه های آن بر طبق استانداردهای بین المللی تعریف شده اما واقعیت اینجاست که هیچوقت برای خیلی از مشتریان نحوه رتبه و تراز ایمنی خودرو ها و مراحلی که برای ستاندن آنها طی می شود مشخص نبود. گزارشی که در آن اسم چند خودرو به همراه ستاره های کیفی آن دیده می شد این سوال را مطرح می کرد که چه فرآیند ای برای این منظور طی می شود؟
به تازگی گروه خودروسازی سایپا با انتشار فیلم های مربوط به ایمنی شاهین که برای نخستین بار در کشور شاهد آن هستیم به نمایش میزان عملکرد سیستم های ایمنی این خودرو پرداخت. شاهین که دارای گارانتی ۳ ساله و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتری است که تخصیصی چنین ضمانتی به یک محصول داخلی در حوزه خودرو نیز قابل توجه است.
نکته قابل توجه درباره شاهین اینجاست که در وضعیت تحریمی امکان استفاده از قطعات خارجی روی آن امکان پذیر نبود و قطعات استفاه شده در این خودرو ساخت و تامین داخل می باشد که این مساله علاه بر تحقق نهضت بومی سازی تولید، ثبات و امنیت شغلی را برای جمعیت قابل توجهی ایجاد خواهدنمود.
تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R۹۵ اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.
تست تصادف ECE R۹۵ به اینگونه اجرا می شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همین طور بررسی سازه بعد از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
اما یکی از اصلی ترین تست های الزامی از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه های هوا در وضعیت بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق تری قرار می گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می شود.
انجام چنین تست هایی روی یک خودروی داخلی که با استراتژی بومی سازی موفق به کسب بالاترین درجه کیفی خودرو های داخلی شده بدون نشان دهنده ظرفیت های بی شمار در بخش طراحی و مهندسی است که در سایپای نوین شاهد آن هستیم.
منبع: mizansanj.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب