ایران خودرو در سال ۹۸،
ایران خودرو از تغییر مدیر تا وعده های داده شده
میزان سنج: گرچه گروه خودروسازی ایران خودرو در ایام نیمه اول سال 1398 روزهای خوبی را تجربه نكرد؛ میزان بدهكاری ها، زیان دهی و تعهدات معوقه اش به مشتریان زیاد شد و دست آخر هم مدیرعامل و برخی مسئولان خودرا به سبب گران فروشی و برخی مسائل دیگر بازداشت شده، دید اما در نیمه دو سال با آمدن مدیرعامل جوان، توانست كمی شرایط خودرا بهبود و تا حدودی خودرا از بحران نجات دهد.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، نیمه ابتدایی سال ۹۸ برای گروه صنعتی ایران خودرو روزهای چندان خوبی به همراه نداشت. این خودروساز سال خودرا با تعهدات معوق تحویل خودرو از سال ۹۷ شروع كرد. پس از آن هم كه به علت زیان های فراوان، كاهش شدید تیراژهای تولید و... در مرز ورشكستگی قرار گرفت. بعد از آنكه در اواخر نیمه اول سال كه بگفته مسئولان ذی ربط به علت گران فروشی ها، مدیرعامل خودرا بازداشت شده دید، با آمدن معاون وزیر صمت تا حدودی توانست از ورشكستگی فاصله بگیرد. این مدیر جدید توانست تا حدودی به وعده های خود جامعه عمل بپوشاند. جمع آوری خودرو های ناقص كف كارخانه و بازگشت به تیراژ تولید نه در حد روزهای اوج؛ اما روزهای قبل از تحریم ها و زیان ده شدن كارخانه همچون آن هاست كه فاصله این خودروساز با ورشكستی و تعطیلی را بیشتر كرد.
تعهدات معوق خودرو های ایران خودرو از سال ۹۷، در اوایل سال ۹۸، برای این شركت مشكل ساز و مشتریان این شركت را معترض كرد. آنها معتقد بودند زمانی كه هنوز شركت، موفق به تحویل خودرو های پیش فروش شده سال قبل خود نیست، چگونه مبادرت به فروش فوری محصولات با موعد تحویل یك ماهه می كند؟
به دنبال موج جدید التهاب و افزایش قیمت ها در بازار خودرو در اوایل اردیبهشت ماه، كمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب كرد كه سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰ درصد دیگر افزایش یابد. با این حساب، خودروسازان موظف شدند ۳۰ درصد از تولیدات روزانه خودرا برای فروش فوری در نظر بگیرند. این درحالی بود كه آن زمان آماری رسمی از تعداد خودرو های تحویل شده به مشتریان اعلام نمی شد.
اما كمی بعد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان این كه فروش فوری روزانه ایران خودرو با برنامه و محاسبه دقیق است، از اجرای تمامی تعهدات معوق حداكثر تا آخر سال ۹۸ اطلاع داد. تاحدودی این وعده عملیاتی شد و میزان تعهدات این خودروساز كاهش پیدا كرد.
خردادماه بود كه درخواست صدور مجوز تولید سواری دیزلی از طرف مركز تحقیقات ایران خودرو مطرح شده و مخالفت سازمان محیط زیست را به دنبال آورد. مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نموده بودند كه چنانچه مجوز تولید این خودرو ها صادر شود، دستگاه های نظارتی ورود خواهند كرد. این سازمان دلیل این مسئله را آلایندگی این خودرو ها و عدم توزیع سراسری سوخت گازوئیل مناسب در كشور عنوان كرده بود.
در این رابطه اما كارشناسان صنعت خودرو كشور معتقد بودند كه مطرح شدن عدم تولید خودرو های سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است بجای رفع صورت مسئله، به رفع مشكل اصلی پرداخته شود و در حقیقت كیفیت سوخت و گازوئیل بالا رود؛ در حقیقت نظر بر این داشتند كه باید اقدامی صورت گیرد تا علاوه براینكه سوخت دیزل (گازوئیل) به یك سوخت با كیفیت تر تبدیل گردد، از طرف دیگر موتورهای پایه دیزل نیز برای خودرو های سواری در داخل كشور مورد استفاده قرار گیرد.
خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی خودروسازان
موضوع ورشكستی خودروسازان بزرگ ایران همچون ایران خودرو در تیرماه توسط كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان شد. اعضای كمیسیون خصوصی سازی را راه نجات شركت های خودروسازی دانسته و تاكید داشتند كه ایران خودرو و سایپا با عنایت به افزایش بدهی هایشان به سمت ورشكستگی خواهند رفت. در این رابطه وزیر صنعت معدن و تجارت نیز ضمن تاكید داشتن بر احتمال ورشكستگی ایران خودرو و سایپا به علت زیان انباشته، از اصلاح ساختار و فروش اموال مازاد این شركت ها آگاهی داد و اظهار داشت: واگذاری اموال غیرتولیدی، شركت های وابسته و خود شركت های ایران خودرو و سایپا شروع شده و واگذاری این دو خودروسازی تا سال ۱۳۹۹ صورت خواهد گرفت. البته كارشناسان صنعت خودرو معتقد بودند كه واگذاری این سهام به بخش خصوصی ناكارآمد داخلی، اوضاع را بدتر خواهد نمود.
با وجود عزم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، اما كمیسیون صنایع و معادن مجلس تنها راه نجات صنعت خودرویی كشور را خصوصی سازی و نه خصولتی سازی این صنعت عنوان نمود. البته بگفته رئیس این سازمان، سهام دولتی دو خودروساز بزرگ در وثیقه بوده؛ پس باید پیش از فرآیند واگذاری، از وثیقه بیرون برود. این در حالی بود كه كارشناسان صنعت خودرو كشور ضمن پیچیده خواندن پروسه خصوصی سازی دو خودروساز كه بایستی حداقل در سه الی چهار لایه صورت گیرد، معتقد بودند باید ابتدا شركت های بی ربط با صنعت آنها و سپس شركت های قطعه سازی كه خودروسازان دارند واگذار شده و پس از آن به سراغ خصوصی سازی بروند.
طرح مشاركت در تولید خودرو ۲۰۷ هاچ بك دستی و اتوماتیك پانوراما
شركت ایران خودرو محصول ۲۰۷ هاچ بك را در دو نوع دستی و اتوماتیك مجهز به سقف شیشه ای (پانوراما)، به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و افزایش سطح رضایت مندی آنان به صورت طرح مشاركت در تولید خودرو به فروش رساند. این طرح از ۲۲ تیر آغاز و تا اختتام آن ماه ادامه داشت. موعد تحویل خودرو نیز از تیر تا مهرماه سال ۹۹ پیشبینی شده بود.
برنامه ایران خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
طبق اعلام قائم مقام ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، این خودروساز با استفاده از قانون مصوب ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی در پشتیبانی از تولید داخلی، نسبت به تجدید ارزیابی دارایی های خود برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی، بعد از تأیید دستگاه های ذی ربط و طی مراحل قانونی، ارزش دارایی های خودرا به روز كرد. قرار بر این بود كه منابع جدید مالی حاصل از این تجدید ارزیابی بعد از طی مراحل قانونی به حساب افزایش سرمایه شركت منظور شود.
رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱
در تیرماه، مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو ضمن رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱، از داخلی سازی یكی از قطعات استراتژیك آگاهی داد و اظهار داشت: نخستین سری از خودرو های پژو ۳۰۱، اردیبهشت ماه سال ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یك پلت فرم خواهد نمود كه می توان خودرو های زیادی را بر روی آن تولید كرد. او معتقد بود كه كسی تا آن زمان جرائت تولید این قطعه داخلی سازی شده را نداشته اما به كمك مدیران جوان ایران خودرو، این قطعه داخلی سازی و تولید شد.
طبق وعده، مقرر است كه خودروی پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار شود و نخست مدل دستی آن ارائه خواهد شد. فعالیت ساخت مدل اتوماتیك نیز از سال ۹۸ شروع شده كه بعد از گیربكس دستی به بازار خواهد آمد. این محصول استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می كند. تولید قطعات با حداكثر خودكفایی و پایین ترین میزان ارزبری در این پروژه انجام شده است. خودكفایی این محصول در زمان رونمایی ۶۱ درصد بود اما تا آخر سال به ۸۰ درصد رسید.
تغییر مدیرعامل ایران خودرو؛ داغ ترین خبر سال ۹۸
اواخر مرداد ماه بود كه سخنگوی دولت، در یك نشست خبری، از بركناری هاشم یكه زارع -مدیرعامل ایران خودرو- به علت تغییر قیمت خودرو آگاهی داد و عباس علی آبادی- مدیرعامل مپنا - را بعنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو معرفی نمود. آن روزها برای گروه صنعتی ایران خودرو روزهای پر فراز نشیبی بود. روزهایی كه در نهایت به بازداشت، مسدود شدن حساب ها، ممنوع الخروجی و در نهایت تغییر وی (هاشم یكه زارع) پس از شش سال تكیه بر صندلی مدیرتعاملی ایران خودرو شد.
۱۹ مردادماه به دستور اداره دعاوی حقوقی بانك مركزی تمامی حساب های هاشم یكه زارع مسدود شد. كمتر از دو هفته پیش از آن، یعنی ۸ مرداد، به دنبال اعتراضاتی كه به دعوتنامه های جدید ایران خودرو با قیمت های بالاتر از نرخ كارخانه شده بود، این شركت در اطلاعیه ای اعلام نمود كه با عنایت به مكانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به دلیل به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندكی از دعوتنامه های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شركت صادر شده كه این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و باردیگر ارسال خواهد شد اما در ۲۸ مرداد سخنگوی دولت از بركناری مدیرعامل ایران خودرو آگاهی داد و به فاصله چند ساعت بعد، خبر بازداشت یكه زارع رسانه ای شد.
برخی اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واكنش به بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، اعلام نمودند كه بازداشت چند نفر در ایران خودرو یك ظاهرسازی تكراری می باشد. رانت خودرو به حدی فراگیر است كه آنرا به مصون ترین قلعه در مقابل قوانین كشور تبدیل نموده است. تا زمانی كه لیست بهره مندان از هزینه های تحمیلی به مردم اعلام نشود، این رانت خونین ادامه دارد.
معاون جوان وزارت صمت، راهی جاده مخصوص كرج شد
در حالی كه سخنگوی دولت در ابتدا جایگزین هاشم یكه زارع را عباس علی آبادی معرفی كرده بود اما او به دلایلی كه هیچ وقت مشخص نشد، این سمت را نپذیرفت. در نهایت فرشاد مقیمی كه تا آن زمان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، به اتفاق آرای اعضای هیات مدیره ایران خودرو، در مورخه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸ بعنوان جوان ترین مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب شد.
مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو در جلسه معارفه خود در ارائه برنامه های مدنظر خود برای ایران خودرو، ضمن تاكید براینكه ابتدا باید رونق تولید را معنا كرد، اظهار نمود: اساسا با ایجاد رونق تولید تمامی اهدافی كه دشمنان با اعمال تحریم برای صنعت كشور در نظر گرفته اند، خنثی خواهد شد. با اقدامات اصلاحی و اجرای برنامه ها و فعالیتهای جدید سرعت تولید را افزایش خواهیم داد. به كارگیری روش های نوین تامین منابع مالی را همچون محور برنامه های ایران خودرو خواهد بود.
او همین طور اعلام نموده بود كه با پشتیبانی سازندگان قطعات تعداد خودرو های كف پاركینگ را بر طبق برنامه زمانبندی به صفر خواهد رسید. باتوجه به اینكه برنامه تولید ایران خودرو مشخص و نیازمندی ها در حوزه تامین نیز مطابق با تعداد تولید تعیین شده است، با همت و یاری تامین كنندگان در كمتر از دوماه آینده (كه حدودا آبان ماه می شد) به تیراژ تولید روزانه دست كم ۲۰۰۰ دستگاه خودرو خواهیم رسید.
هرچند این وعده تا دوماه پس از تاریخ اعلام كه شهریور ماه بود عملیاتی نشد اما نهایت در دی ماه میزان خودرو های ناقص كف پاركینگ ایران خودرو به صفر نزدیك شد.
توقف تولید پژو ۴۰۵
اوایل شهریور ماه بود كه وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود: طبق یكی از بندهای بسته تولیدی این وزارتخانه برای صنعت خودرو، خودرو های جدید باید در چرخه تولید قرار بگیرند و خودرو های قدیمی همچون پراید در سایپا و پژو ۴۰۵ در ایران خودرو از چرخه تولید بیرون بروند.
آغاز همكاریهای ایران خودرو و شركت های دانش بنیان
مدت زیادی از آمدن مدیرعامل جدید ایران خودرو نگذشته بود كه عملی كردن برنامه های خودرا شروع كرد. بعنوان نخستین گام، در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همكاری شركت های دانش بنیان، طراحی و تولید خودرو های برقی مورد تاكید قرار گرفت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این دیدار بر بهره مندی از ظرفیت های شركت های دانش بنیان در توسعه صنعت خودرو تاكید كرده و اظهار داشت: با عنایت به حركت های بوجود آمده در گروه خودروسازی جهت استفاده از دانشمندان و مهندسین جوان و خلاق كشور، می خواهیم با محوریت و پرچم داری گروه خودروسازی و به كارگیری توان كشور در حوزه های مختلف، یك حركت یكپارچه و منسجم برای دستیابی به محصولات جدید همچون خودرو های برقی ایجاد نماییم.
خان كرمی بازداشت شد
گروه خودروسازی ایران خودرو تازه به آرامشی نسبی رسیده بود كه خبر بازداشت مصطفی خان كرمی- قائم مقام فروش ایران خودرو- در محل كارش از طرف دادسرای كاركنان دولت منتشر گردید.
در ادامه به مهمترین دستاوردهای ایران خودرو از نیمه دوم سال ۹۸ تا آخر سال می پردازیم:
ممنوعیت واردات قطعات با توان ساخت داخل
یك ماه از بعد از ورود مقیمی به ایران خودرو نوید آشكار شدن روند روبه رشد داخلی سازی قطعات خودرو داده شد. او خرید و واردات قطعاتی كه توان و امكان ساخت داخل وجود داشت را ممنوع كرده و اعلام نمود كه با جدیت با كسانی كه بخواهند در این فضا خللی ایجاد كنند، برخورد خواهد نمود.
نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاكسی فرسوده
در مهرماه بود كه مدیرعامل ایران خودرو از آمادگی این شركت برای تحویل ۵۰۰ دستگاه تاكسی نو جایگزین تاكسی های فرسوده و تست موتور EF۷ دوگانه سوز روی خودروی ون آگاهی داد و تفاهم نامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آغاز تحویل خودرو های تاكسی مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را امضا كرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آن زمان با اشاره به تردد ۷۰۰۰ ون فرسوده در سطح شهر، اظهار نمود: ۲۵۰ دستگاه ون را می توانیم با شرایط گذشته تحویل دهیم. طبق تفاهم نامه ای كه با شهرداری داشته ایم به زودی ون جدید با موتور EF۷ برای نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور به بازار خواهد آمد. موتور EF۷ دوگانه سوز روی ون ها در حال تست است و به زودی طی تفاهم نامه با شهرداری تهران این محصول جدید را به بازار ارائه خواهیم كرد. علاوه بر این تقویت ناوگان مینی بوس كشور باید صورت گیرد و بنابراین ۱۰۰ دستگاه مینی بوس آرین آماده تحویل شده است و این تعداد قابل افزایش تا ۲۰۰ دستگاه نیز خواهد بود. همین طور در موضوع نوسازی خودرو های فرسوده حاضر در شبكه حمل و نقلی كشور، مطابق تفاهمی با شهرداری های مختلف كل كشور، با صرف هزینه های اندك و با استفاده از ظرفیت های داخلی حدود ۶۰۰۰ خودرو در این سیستم نوسازی خواهند شد.
معرفی ۳ خودروی جایگزین پژو ۴۰۵
در آبان ماه معاون تحقیقات، طراحی و تكوین محصول ایران خودرو ضمن بیان اینكه با هماهنگی و توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و ایران خودرو، خط تولید محصول پژو ۴۰۵ GLX بنزینی در انتها خرداد ماه سال۹۹ متوقف خواهد شد، از جایگزینی سه محصول رانا، پارس و گروه سمند با خودروی پژو ۴۰۵ GLX بنزینی اطلاع داد. البته تعهدات این خودرو تا اختتام تاریخ یاد شده اجرایی و پس از اختتام خرداد ۹۹، محصول۴۰۵ GLX دوگانه سوز طبق تقاضای تاكسیرانی، صرفا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی كشور تولید خواهد شد.
داخلی سازی ابزار مخصوص هایما، دانگ فنگ، سوزوكی و ۲۰۰۸
به گفته مدیرعامل ایساكو از سال ۱۳۹۷ با اتفاقاتی كه برای صنعت خودرو افتاد، در بحث خودروهایی همچون هایما و دانگ فنگ، استخراج اقلامی كه در خدمات بعد از فروش بیشترین گردش را دارند، آغاز و ابزار مخصوص تعمیرات خودرو های هایما، دانگ فنگ، سوزوكی و پژو ۲۰۰۸ داخلی سازی شد. در خودروی دانگ فنگ حدودا ۱۷۶ قطعه و در خودروی هایما ۲۶۰ قطعه در دو كلاس S۵ و S۷، شناسایی شد و داخلی سازی آنها در دستور كار قرار گرفت.
انعقاد تفاهم نامه ایران خودرو و شركت ملی نفت در جهت توسعه خودرو های گازسوز
مقیمی با شركت ملی پخش فرآورده های نفتی تفاهم نامه ای در جهت توسعه خودرو های گازسوز با هدف كاهش مصرف بنزین و جایگزینی بنزین با سوخت پاك، كاهش هزینه های حمل و نقل بار و مسافر و همین طور كاهش آلودگی های ناشی از خودرو های بنزینی امضا كرد و در این رابطه اعلام نمود كه در دوگانه سوز شدن خودرو ها طبق مصوبه شورای اقتصاد، علاوه براینكه محصولاتی كه از گذشته بوده و امكان تولید وجود داشته و دارای ظرفیت هستد را در اختیار تفاهم نامه ای كه فی درخلال دو مجموعه امضا شده، قرار داده ایم؛ برای خودرو ها و محصولات جدیدی كه می توانیم به بازار عرضه نماییم، این اقدامات را انجام و با سرعت بیشتری دنبال خواهیم كرد.
در آذرماه سال ۹۸، سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب نامه ای به مدیرعامل ایران خودرو خواهان توقف پیش فروش چهار محصول یورو ۴ این شركت شد و تصریح كرد كه در صورت پیش فروش این خودرو ها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور كار خود قرار خواهد داد. این درحالی بود كه انجمن خودروسازان ایران معتقد بود به علت آماده نبودن زیرساخت ها خصوصاً عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امكان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ فعلا وجود ندارد؛ اما شركت ایران خودرو در پاسخ به نامه سازمان حفاظت محیط زیست، طی اطلاعیه ای اعلام نمود: ایران خودرو محصولات تولیدی خودرا برمبنای جدول زمان بندی كه سازمان های ذی ربط تعیین نموده اند، ارتقاء خواهد داد و بر حسب تكالیف قانونی، محصولات یورو ۵ یا هر استاندارد دیگری تولید و عرضه خواهد نمود.
خداحافظی با خودرو های ناقص از دی ماه
مدیرعامل ایران خودرو در اواخر آذر ماه از اختتام داستان تولید خودرو های ناقص اطلاع داد. بگفته او با آغاز داخلی سازی قطعات تحریمی، تا یك ماه آینده تولید خودرو های ناقص اختتام یافته و دیگر خودروی خوابیده در كف كارخانه به علت كسری قطعه نخواهیم داشت.
عرضه خودروی دنا اتوماتیك در اردیبهشت ماه ۹۹
مدیرعامل ایران خودرو وعده عرضه خودروی دنا اتوماتیك با ۹۰ درصد خودكفایی در كل خودرو و ۷۵ درصد در قطعات آنرا اردیبهشت ماه سال (۹۹) داد و تصریح كرد كه برنامه هایی نیز برای تولید خودرو های اقتصادی با قیمت های پایین تر در این شركت وجود دارد. البته كه اهتمام بر این است كه میزان خودكفایی بالاتر هم برود.
اما چندی بعد این مقام مسئول در حاشیه افتتاح طرح توسعه تولید قطعات خودرو در شركت یدكی موتور ایران به وضعیت تولیدات جدید صنعت خودرو كشور اشاره نمود و اظهار داشت: خط تولید خودروی دناپلاس اتوماتیك در بهمن ماه ۹۸ توسط وزیر صنایع رونمایی و از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه خواهد شد.
ایران خودرو در بحث تامین قطعات برای خودرویی مشكل ندارد
به گفته مقیمی، ایران خودرو در تامین قطعات خودرو هیچ مشكلی نداریم، قسمتی از قطعات تامین داخلی و بخشی هم خارجی است. امروز داخلی سازی صددرصد نداریم، چونكه بطور مثال ساخت برخی تجهیزات توجیه اقتصادی ندارد كه بخواهیم در داخل تولید كنیم؛ وارد می نماییم و هیچ مشكلی هم وجود ندارد.
همكاری ایران خودرو و صنایع دفاعی
در صنعت دفاعی همكاری هایی درخلال ایران خودرو و صنایع دفاعی كشور شكل گرفته است. موتورهایی كه در صنایع دفاع ساخته شده، حاصل تركیب صنعت و دفاع بوده كه با تیراژ بالا تولید می شود. به اعتقاد مقیمی آنچه تابحال كمتر به آن توجه شده، انتقال دانش و تكنولوژی از صنعت دفاع به سایر صنایع است. حال توانسته ایم با مجموعه صنایع دفاعی همكاریهای خوبی را در حوزه های مختلف همچون تكنولوژی های پایین، میانی و سطح بالا آغاز نماییم كه می تواند تحول خوبی برای این صنعت ایجاد كند.
تیراز تولید ایران خودرو به حالت سابق و بیش از ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسید
طبق اعلام مدیرعاملی ایران خودرو، افزایش تولید خودروسازان و كاهش خودرو های ناقص مانده در كف كارخانه ها عملا ماحصل كار صنعت قطعه سازی بوده است. اگر قطعه سازان آستین همت بالا نمی زنند، این خودرو ها جمع نمی شد. از دی ماهایران خودرو روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو تولید می كند. البته كه این رقم بالاتریم میزان تولید این شركت در ده ساله اخیر نیست اما نشان داده است كه حداقل توانسته به روزهای دو سال قبل و پیش از تحریم ها بازگردد.
تولید خودرو یورو ۵
تولید انبوه محصولات برخی محصولات ایران خودرو با موتور یورو ۵ با هدف اجرای سیاست های دولت و دستیابی به استانداردهای آلایندگی زیست محیطی صورت گرفت. یكی از موتورهای یورو ۵ این شركت از آذرماه به تولید انبوه رسید. این شركت تاییدیه و استاندارد موتورهای ملی را گرفته و از بهمن ماه تولید انبوه موتورهای یورو ۵ را در دستور كار خود قرار داد.
باوجود اینكه خودروسازان الزامات و محدودیت های قانونی از این جهت كه از آغاز سال ۹۹ همه خودرو ها را باید با استاندارد یورو ۵ به بازار عرضه كنند، ایران خودرو اهتمام كرد زودتر از این تاریخ به دانش آنها برسد. تا دی ماه ۹۸، ۵۰۰ خودرو یورو ۵ تولید و به متقاضیان تحویل داده شد.
صرفه جویی ۵۸ میلیون یورویی ایران خودرو با داخلی سازی ۵۱ قطعه
این شركت با حركت از مسیر شركت های دانش بنیان، توانست مجموعه سیاست هایی را در گروه صنعتی ایران خودرو، در جهت پشتیبانی از این شركت ها اتخاذ كند. ایران خودرو صرفه جویی ۵۸ میلیون یورویی را با داخلی سازی ۵۱ قطعه و مواد اولیه را تا اختتام بهمن ماه رقم زد.
سمند با پیمایش ۴۰۰ كیلومتر در هر سوختگیری
ایران خودرو در بهمن ماه سمند جدید پایه گازسوز كه طراحی مخزن گاز آن در كف خودرو انجام شده و دیگر صندوق عقب خودرو را اشغال نمی كندف رونمایی نمود كه پیمایشی به اندازه ۴۰۰ كیلومتر در هر بار سوختگیری را خواهد داشت.
۹ محصول جدید ایران خودرو در راه بازار
معاون تحقیقات، طراحی و تكوین محصولات ایران خودرو از تولید و عرضه ۹ محصول جدید این خودروساز به بازار طی سه سال آینده اطلاع داد. عرضه پنج محصول راناپلاس، سورن پلاس، سمند بهینه، دناپلاس اتوماتیك و ۲۰۷ پانوراما به بازار عرضه خواهند شد. علاوه براین این محصولات، چهار خودرو k۱۳۲ صندوقدار، k ۱۲۵ كراس اوور و k ۱۲۱ هاچ بك و همین طور دنای برقی از بهمن سال ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.
تولید ماسك در شرایط كرونایی
با دستور مدیرعامل ایران خودرو، شركت مهركام پارس مبادرت به تولید روزانه ۱۰ هزار ماسك و توزیع در شبكه بهداشت و درمانی در برای كمك به شبكه سلامت كشور برای مبارزه با كرونا كرد. این شركت( مهركام پارس) در حوزه طراحی و مهندسی قطعات پلیمری خودرو فعالیت می كند از شركت های زیرمجموعه ایران خودرو است.
تحویل ۵۰ دستگاه آمبولانس ایران خودرو دیزل به وزارت بهداشت
۵۰ دستگاه خودروی آمبولانس پیشرفته تجهیز شده توسط شركت ایران خودرو دیزل جهت استفاده در ناوگان امدادی كشور و خدمت رسانی به ستاد مبارزه با كرونا تحویل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شد. از ۶۴ دستگاه آمبولانسی كه قرار بوده است به وزارت بهداشت تحویل داده شود، در اسفند ماه ۵۰ دستگاه آماده تحویل گردید. ۱۴ دستگاه باقی مانده نیز به زودی ترخیص و تحویل خواهد شد. آمبولانس های تحویل شده از نوع اسپرینتر ۳۱۵ بنز دیزلی است كه با عالی ترین استانداردهای زیست محیطی روز از منظر شاسی و تجهیزات پزشكی ساخته و تحویل می شود.
علاوه بر این دستاوردها، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاكید دارد كه "معیارهای ایمنی خط قرمز ما است". او می گوید كه "ما درصدد احیای نام و نشان تجاری ایران خودرو هستیم تا مشتریان به «سر اسب» روی خودرو افتخار كنند".
منبع: میزان سنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب