واگذاری خودروسازان در یک لوپ تکراری!

واگذاری خودروسازان در یک لوپ تکراری! به گزارش میزان سنج، طی سالهای گذشته صرفا روی کاغذ و پشت تریبون اعلام شده که شرکتهای خودروساز باید واگذار شوند اما در عمل جز انتشار چند اطلاعیه و مصاحبه در مورد واگذاری سهام های مذکور اتفاق دیگری نیفتاده است.



به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، باآنکه از سال ها قبل بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید شده اما همواره واگذاری سهام تودلی بعنوان مقدمه ای برای واگذاری شرکت عنوان شده است. در تعریف سهام تودلی باید اظهار داشت که شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان به شکل مستقیم و غیرمستقیم سهام شرکتهای مادر را خریده اند و بنابراین شرکت مادر همچنان در این سهام ها نقش دارد؛ این نحوه خرید سهام مانند یک کلافه پیچیده ای شده که طی سالهای گذشته جلوی اقدامات توسعه محور را گرفته است.
حال در جدید ترین گزارش، ایران خودرو با صدور اطلاعیه ای در کدال -به تاریخ نهم دی ماه- تاکید کرده که می خواهد بخشی از سهام تودلی خویش را بفروشد؛ ایران خودرو در این اطلاعیه اعلام نموده است که «با توجه به مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، شرکتهای گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری سمند درنظر دارند معادل ۱۳.۹۶ درصد سهام شرکت ایران خودرو را به شکل تجمیعی (بلوکی) به اشخاص حقیقی یا حقوقی حائز شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نمایند. متقاضیان می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم های مربوطه، از تاریخ انتشار این آگهی به مدت پانزده روز به معاونت اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو واقع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو مراجعه کنند.
حائز توجه: شرایط ویژه عرضه و واگذاری سهام ایران خودرو، بعد از تکمیل فرایند قانونی از راه سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع عموم خواهد رسید. واگذاری سهام مذکور بعد از احراز صلاحیت و اهلیت لازم توسط مراجع قانونی، صورت خواهد گرفت. این آگهی هیچ گونه حق و ادعایی را برای متقاضیان ایجاد نمی نماید. عرضه فرم ها صرفا از راه روش تعریف شده در این آگهی صورت می پذیرد.»

واگذاری بلاتکلیف!

نکته قابل توجه آن که باآنکه ایران خودرو چند وقت یک مرتبه مبادرت به صدور اطلاعیه ای برای فروش شرکت ها و سهام های زیرمجموعه خود می کند اما آن چه که تابحال رخ داده خلاف این اطلاعیه ها بوده است. طی سالهای گذشته صرفا روی کاغذ و پشت تریبون اعلام شده که شرکتهای خودروساز باید واگذار شوند اما در عمل جز انتشار چند اطلاعیه و مصاحبه در مورد واگذاری سهام های مذکور، اتفاق دیگری نیفتاده است.
چه بسا که طبق فرمان رئیس جمهور شهید باید تا شهریور ماه سال ۱۴۰۱ وضعیت واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی تعیین تکلیف می شد اما این فرمان هم مانند برنامه دولت های پیشین صرفا روی کاغذ ماند.
عدم اراده دولت ها برای واگذاری شرکتهای زیانده خودروساز در حالیست که بر اساس گزارش های قبلی ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو زیان انباشته ای بالغ بر ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان دارند که البته این زیان صرفا در ارتباط با شرکتهای مادر بوده و اگر قرار باشد زیان شرکت ها زیرمجموعه هم حساب شود اساسا رقم بسیار بالاتر خواهد رفت.
از سویی دیگر هم با عنایت به این که شرکتهای خودروساز روزانه درحال زیاندهی هستند مجبور به استفاده از وام ها و اعتبارات دولتی هستند که همین مساله هم در نهایت منجر به بدهی خودروسازان هم به بانکها هم به قطعه سازان شده است.
نکته دیگر آن که به علت قیمت گذاری دستوری خودرو و البته عدم شفافیت مالی، قاعدتاً بخش خصوصی علاقه ای به خرید سهام خودروسازان نخواهد داشت چونکه هم اکنون که شرکت ها با انواع و اقسام یارانه ها و حمایت های دولتی پشتیبانی می شوند این حجم از زیان را بر جای گذاشته اند حال اگر قرار باشد با همین شرایط شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، اساسا نتایجی بهتر از نتایج فعلی به دست نخواهد آمد.
با این شرایط اساسا اگر اراده ای از جانب متولیان نباشد نه تنها بخش خصوصی واقعی برای خرید سهام خودروسازان پیش قدم نمی شود بلکه واگذاری خودروسازان در یک حلقه زمانی گرفتار می شود؛ چه بسا که طی سالهای گذشته این اتفاق افتاده و دولتمردان صرفا در دوره ای که مسئولیت داشته باشند تاکید کرده اند که سهام خودروسازان باید واگذار شود و بعد از کنار رفتن از مسئولیت، پرونده جدیدی برای واگذاری باز شده و این فرآیند به همین شکل ادامه یافته است.
موضوع دیگر آن که دو خودروساز بزرگ کشور در حالی طی سالهای گذشته بخصوص دهه ۸۰ مبادرت به راه اندازی سایت های تولیدی در شهرستان های کشور کردند که به عقیده برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت برخی از این سایت ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است به عقیده برخی کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو، ساخت برخی از این سایت ها صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر سیاسی بوده است.
در حال حاضر در مجموع ایران خودرو و سایپا ۷ سایت در شهرستان ها دارند که ۵ سایت مشهد، تبریز، بابل، شیراز و کرمانشاه متعلق به ایران خودرو و دو سایت ساوه و کاشان متعلق به سایپا است.
ایران خودرو چندی قبل مبادرت به عرضه سهام و برگزاری مزایده برای فروش دو سایت کرمانشاه و بابل کرد اما با عنایت به این که سایت ها بیشتر جنبه سیاسی دارند، این مزایده به نتیجه خاصی نرسید.
نکته مهم در این رابطه آن است که وقتی سایت شهرستانها که هم اکنون با کمترین ظرفیت درحال فعالیت هستند به فروش نمی رود چگونه امکان دارد سهام های تودلی بدون مقاومت به فروش رسد؟
اینجاست که احتیاج به یک اراده مستقل و مستحکم برای واگذاری خودروسازان بیشتر از پیش خودنمایی می کند؛ به این معنا که تا وقتی اراده ای برای شکست مقاومت مدیران چه در شرکتهای مادر چه در زیرمجموعه ها وجود نداشته باشد واگذاری خودروسازان به سرمنزل مقصود نخواهد رسید و مانند سالهای گذشته در یک حلقه زمانی گرفتار خواهیم شد. (برای مشاهده اظهارنظر متولیان از سال ۱۴۰۰ به این سو اینجا را کلیک کنید.)


منبع:

5.0 / 5
22
1403/10/15
11:04:52
تگهای خبر: اوراق بهادار , بانك , بورس , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۱ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش