یك كارشناس:

تجربه سالهای ۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن طی می کنیم

تجربه سالهای ۹۱ تا ۹۶ را در بازار مسکن طی می کنیم به گزارش میزان سنج، یک کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: دو سال است در رکود به سر می بریم که قیمت خانه زیر نرخ تورم حرکت می کند. به صورتی تجربه ای مشابه سالهای 91 تا 96 را طی می نماییم که پنج سال در رکود بودیم اما معتقدم این شرایط پایدار نخواهد بود و ممکنست با ورود حجم تقاضای ناشی از کسری هفت میلیون واحد مسکونی اوضاع بازار ملک تغییر کند.


حسن محتشم در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: این که به اذعان نمایندگان مجلس، ما به هفت میلیون کسری مسکن رسیده ایم از حدود ۹ سال قبل پیش بینی شده بود. سال ۱۳۹۴ وزارت راه و شهرسازی اعلام نمود اگر سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم در افق ۱۴۰۴ به نقطه سر به سر می رسیم. هم اکنون که یک سال مانده تا به آن افق برسیم نتوانسته ایم سالی یک میلیون واحد بسازیم و الان هفت میلیون واحد کسری داریم.
وی اشاره کرد: در این ۹ سال شاید حدود سه میلیون واحد تولید شده باشد اما تقاضاهای جدید هم اضافه شده است. این تقاضاها از جانب ازدواج ها، طلاق ها، رشد جمعیت جوان کشور و فرسودگی ساختمان ها به وجود آمده است.


این کارشناس مسکن با اعلان اینکه تولید مسکن در سالهای اخیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بوده است بیان کرد: ساخت و ساز به روال عادی انجام شده اما جوابگوی تقاضا نبودده است. از جانب دیگر توزیع ساخت این واحدها متناسب با نیاز واقعی نیست. در سطح جامعه تقاضا برای واحدهای ارزان و کوچک متراژ است اما عرضه برای واحدهای گرانقیمت و متراژ بالا صورت می گیرد.
محتشم با اشاره به میانگین قیمت مسکن در تهران که به رقم بی سابقه ۸۸ میلیون تومان رسیده است اظهار داشت: معتقدم اگر انباشت تقاضا به میزان هفت میلیون واحد، توانایی ورود به بازار مسکن را پیدا کند نرخها باردیگر گرفتار تغییر خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما دو سال است در رکود مسکن به سر می بریم که قیمت خانه زیر نرخ تورم حرکت می کند. یعنی افزایش قیمت مسکن نسبت به پارینه داشته ایم اما به اندازه تورم نبوده است. به صورتی تجربه سالهای ۹۱ تا ۹۶ را تجربه می نماییم که پنج سال در رکود به سر بردیم و یکدفعه در سال ۹۷ قیمت مسکن جهش کرد و تقریباً تا ۱۴۰۱ ادامه داشت. سپس وارد رکود شد. این رشد چهار ساله ناشی از تقاضای موثر نبود بلکه از تقاضای سرمایه ای نشأت گرفت. هم اکنون دوره مشابه سالهای ۹۱ تا ۹۶ را طی می نماییم ولی این که بگوییم «رقم متری ۸۸ میلیون تومان برای مسکن بسیار بالا است و ظرفیت افزایش بالاتر از این را ندارد» به اعتقاد من این گزاره بی مدلول است بلکه با هر تلنگر می تواند قیمت مسکن به اعداد بالاتر برسد.

بیشتر بخوانید

سایه روشن بازار مسکن در میانه پاییز عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در بیان راه حل برای کنترل بازار مسکن اظهار داشت: دولت باید از کار پرتکرار تولی گری و دخالت مستقیم در بخش مسکن دست بردارد و کار را به بخش خصوصی واگذار کند. دولت می تواند امکانات و تسهیلات را در مواردی مثل صدور پروانه، ارائه خدمات و مشوق ها در اختیار سازندگان قرار دهد تا تولید مسکن راه بیفتد. اگر این اتفاق رخ دهد به تدریج تقاضای واقعی پاسخ داده می شود و می توانیم انتظار ثبات نسبی قیمت مسکن را در سال های آتی داشته باشیم.
محتشم اشاره کرد: این که هم اکنون در مواردی نرخها کاهش پیدا کرده بیان کننده وضعیت واقعی بازار ملک نیست. بعضی فروشنده ها نیاز به نقدینگی دارند و ممکنست واحد خودرا زیر قیمت بفروشند. از جانب دیگر ما در وضعیت خاص سیاسی ـ اجتماعی هستیم. این شرایط ناشی از وضعیت منطقه است و در این وضعیت بطور معمول مسکن به سبب نقدشوندگی پایین جذابیت خودرا از دست می دهد. به همین دلیل سرمایه گذار به این حوزه ورود نمی نماید. تقاضای واقعی و موثر نیز وجود ندارد که می تواند موجب ایجاد رکود و حتی کاهشی قیمت شود اما معتقدم این شرایط پایدار نخواهد بود.
وی اظهار داشت: باتوجه به وضع موجود قیمت سکه و ارز به سبب نقدشوندگی بالا نوسان افزایشی به خود گرفته است. مسکن در رکود به سر می برد و بورس کاهشی است.


این کارشناس بازار مسکن اشاره کرد: انتظارمان از وزارت راه و شهرسازی و خانم صادق مالواجرد این است که سیاست ها را مقداری نسبت به قبل تغییر دهد و روش تعامل با انبوه سازان را در پیش بگیرد. شاید اگر یک میز از انبوه سازان در وزارتخانه قرار داده شود بتوان نیمی از مشکلات بخش مسکن را حل کرد. ایشان می گوید ۸۰۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن پول داده اند و موظفیم به آنها واحد واگذار نماییم. اما سوال من این است که بقیه را می خواهد چه کند؟ دولت باید تکلیف هفت میلیون نفر را مشخص نماید.
بگفته محتشم، اگر وزارت راه و شهرسازی کارگروهی را متشکل از کارشناسان، سازندگان و مسئولان وزارتخانه بوجود آورد می تواند با نظارت وزارتخانه و معاونت مسکن و ساختمان در راستای حل مشکلات و تولید و عرضه بیشتر مسکن اقدامات موثری انجام دهد.




منبع:

5.0 / 5
11
1403/07/30
09:07:35
تگهای خبر: بازار , بورس , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۸ بعلاوه ۱
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش