معاون راهداری
عوارض جدید آزادراه ها هنوز ابلاغ نشده است
به گزارش میزان سنج معاون برنامه ریزی سازمان راهداری اظهار داشت: نرخ جدید عوارض آزادراه های دولتی هنوز به این سازمان ابلاغ نشده و عوارض خودرو های عبوری فعلا با نرخ های قبلی محاسبه می شود.
خداداد مقبلی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عوارض جدید آزادراه های دولتی خاطرنشان كرد: نرخ جدید عوارض صرفاً در شورای پول و اعتبار تصویب شده و هنوز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ نشده؛ نرخ های قبلی ۴ سال است كه تغییر نكرده است.
وی اضافه كرد: به محض اینكه این مصوبه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما هم نرخ های جدید را به شركت های آزادراه های تهران-قم، كرج-قزوین، بندرعباس-بندر شهید رجایی و كنارگذر غربی تبریز و همینطور شركت مجری دریافت الكترونیكی عوارض این آزادراه ها ابلاغ خواهیم كرد تا نرخ های جدید را در نرم افزار مربوطه اعمال و از خودرو های عبوری كسر كنند.
معاون مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در زمانی كه عوارض آزادراه تهران-قم ۵۰۰ تومان بود، تراز درآمدی ما از دریافت عوارض در مقابل هزینه های تعمیر و نگهداری آزادراه منفی بود؛ حتی اگر نرخ جدید هم اعمال شود، با عنایت به تورم موجود، امكان دارد باز هم هزینه های نگهداری راه از درآمد عوارضی بیشتر باشد.
وی افزود: هزینه های ایمن سازی و نصب نیوجرسی ها در آزادراه تهران-قم بسیار بالاست كه هر كیلومتری ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد كه مجموعاً بیشتر از ۷۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری تحمیل هزینه خواهد كرد؛ به صورت كلی هم اكنون هم از سمت قم و هم از سمت تهران نصب نیوجرسی های مفصلی ادامه دارد تا به یكدیگر متصل شوند. گذشته از آن، در طول سال برخی نیوجرسی ها به علل گوناگون تخریب می شوند كه باید جایگزین برای آنها نصب نماییم.
هزینه نگهداری هر كیلومتر آزادراه سالانه ۱۰۰ میلیون تومان
مقبلی در مورد هزینه های آزادراهها از قبیل لكه گیری آسفالت، رنگ آمیزی كف جاده (خطوط ممتد و مقطع)، روشنایی آزادراه، نصب و تعمیر علایم، نصب و تعمیر گاردریل و… بیان نمود: هم اكنون برای هر متر خط كشی، ۶ هزار تومان هزینه می دهیم، اگر بخواهیم در هر یك از باندهای رفت و برگشت آزادراه، ۴ خط سفید شامل دو خط مقطع و دو خط ممتد طرفین باند را رنگ آمیزی نماییم، ۲۴۰ هزار متر آزادراه با متری ۶ هزار تومان چیزی حدود یك تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی افزود: برای نگهداری آزادراه، به طوری كلی هر كیلومتر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد كه مجموعاً به ۱۲ میلیارد تومان می رسد؛ در مقابل ۱۰ میلیارد تومان ما صرفاً از عوارضی آزادراه تهران-قم درآمد داریم.
هزینه نوساز آسفالت آزادراهها سرسام آور است
معاون سازمان راهداری درباره هزینه روكش آسفالت آزادراه های دولتی هم تصریح كرد: هزینه نوسازی كل روكش آسفالت آزادراه تهران-قم، رقم بسیار بالایی است كه امكان انجام آن با بودجه های دولتی وجود ندارد.
مقبلی با اشاره به اینكه هر تن قیر برای سازمان راهداری ۴ میلیون تومان هزینه در بر دارد، اظهار داشت: هزینه های آسفالت نه تنها در آزادراه ها، در همه جاده های در اختیار سازمان راهداری، سرسام آور است؛ هزینه حمل كالا و همینطور هزینه خرید، تعمیر و نگهداری ماشین آلات راهسازی و راهداری از دیگر هزینه هایی است كه فشار زیادی به سازمان راهداری وارد می نماید. بعنوان مثال قیمت هر لودر با برند كوماتسو ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد تومان قیمت دارد؛ قیمت «بولدوزر ۲۷۵» كوماتسو یا كاترپیلار، ۵ تا ۶ میلیارد تومان است؛ دست دوم هم كسی آنرا نمی فروشد چون وارد كشور نمی شود؛ خودرو های چینی مجبوریم وارد نماییم كه بعد از دو سال گارانتی آن تمام می شود و هزینه های تعمیر به گردن سازمان راهداری می افتد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب